راهنمای درمان ریشه قسمت سوم

درمان ریشه : (Root canaltherapy)
آیا دندانی که درمان ریشه شده نیاز به مراقبت ویژه دارد ؟
با دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته تا زمانی که توسط دندانپزشک خودتان ترمیم دائمی نشده است چیزی را گاز نگیرید و با آن غذا نجوید. در غیر اینصورت احتمال شکستن دندان زیاد است. بعد از ترمیم تاج به مسئله ای که باید خیلی اهمیت دهید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. خصوصا مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان و مراجعات مرتب شش ماهه جهت کنترل مجدد دندان ها بسیار مهم می باشد.

اکثر دندان هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند به همان اندازه دندان طبیعی شما در دهان عمر خواهند کرد. فقط در چند مورد معدود ممکن است دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته با موفقیت همراه نباشد و درد مداوم داشته باشد و گاهگاهی ممکن است دندان بعد از ماه ها یا سالها دوباره دردناک شود که اگر چنین شد اغلب یک درمان ریشه مجدد می تواند دندان را از خطر کشیدن نجات دهد.

ضربه مجدد بعد از درمان ، پوسیدگی عمیق یا یک لقی ، ترک یا شکستگی ترمیم می تواند عفونت جدیدی در دندان شما بوجود آورد. در بعضی موارد متخصص درمان ریشه می تواند ریشه های خیلی باریک و انحنا دار را که طی درمان ریشه قبلی درمان نشده بودند را پیدا نموده و دوباره درمان نماید.

آیا تمام دندان ها می توانند درمان ریشه شوند ؟
گاهگاهی ممکن است بدلیل غیر قابل دسترس بودن کانال های ریشه ، از بین رفتن استخوان نگهدارنده دندان و یا غیر قابل ترمیم بودن ، دندان قابل نگهداری نباشد. پیشرفت های علم درمان ریشه شانس نگهداری دندان هایی را که چند سال قبل محکوم به کشیدن بودند زیاد کرده است و زمانیکه درمان ریشه موفقیت آمیز نبود با جراحی انتهای ریشه، دندان قابل نگهداری خواهد بود.

آیا درمان ریشه باعث تغییر رنگ تاج دندان خواهد شد ؟
خیر درمان ریشه باعث تغییر رنگ دندان نمی شود. بلکه از تغییر رنگ بیشتر دندان که در اثر عفونت پالپ ایجاد شده است جلوگیری می کند. اگر بعد از درمان ریشه تغییر رنگی در دندان مشاهده کردید علت آن عفونتی است که قبل از درمان در داخل دندان وجود داشته است و در صورتیکه درمان نمی شد تغییر رنگ خیلی سریعتر و شدید تر بروز می کرد. اگر دندان به دلایل مختلف از جمله ضربه و خونریزی داخلی دچار تغییر رنگ شده باشد بعد از درمان مقداری تغییر رنگ اصلاح می شود ولی می توان با عمل سفید کردن یا گذاردن روکش رنگ دلخواه را به دندان بازگردانید.

جراحی ریشه چیست ؟

معمول ترین نوع جراحی ریشه (اپی سکتومی) نام دارد که قطع کردن آخرین قسمت انتهای ریشه دندان است. وقتی که بعد از درمان ریشه التهاب و عفونت در استخوان ناحیه اطراف ریشه دندان وجود دارد، متخصص درمان ریشه ممکن است در چنین حالتی اقدام به عمل اپی سکتو می نماید. در این عمل متخصص اقدام به باز کردن لثه و بافت نزدیک به دندان می کند تا استخوان نمایان گردد ، بافت عفونی برداشته می شود و انتهای ریشه قطع می گردد و یک ماده پر کننده از انتهای ریشه در داخل ریشه قرار داده می شود تا کانال بسته شود. دادن بی حسی موضعی باعث راحتی کار و همچنین راحتی مریض در حین عمل می شود و بیماران توانایی انجام فعالیت های روزمره خود را دارند.

راه های دیگر غیر از درمان ریشه چیست ؟
وقتی که پالپ یک دندان صدمه دیده است ، تنها راه چاره غیر از درمان ریشه کشیدن دندان است. برای اصلاح عمل جویدن و جلوگیری از کج شدن دندان های کناری ، باید دندان کشیده شده بوسیله یک دندان کاشتنی یا یک دندان مصنوعی ثابت جایگزین گردد. این کار نیاز به جراحی یا درمان های دندانپزشکی دیگر بر روی دندان های سالم کناری دارد و می تواند هزینه زیادی داشته باشد و زمان بیشتری نسبت به درمان ریشه و ترمیم دندان طبیعی صرف می شود. مهم نیست که دندان های جایگزین شده با روش های مدرن چقدر موثر هستند این دندان های مصنوعی می توانند خیلی موثر باشند ولی عملکرد آنها به خوبی دندان های طبیعی نمی باشد.