راهنمای درمان ریشه قسمت دوم

چگونه درمان ریشه باعث نجات دندان می شود ؟
در این روش درمانی، پالپ ملتهب و عفونی از داخل ریشه در آورده می شود و کانال ریشه خیلی دقیق و ظریف تمیز شده و شکل داده می شود و داخل کانال پر و مسدود می گردد. پس از درمان ریشه برای ترمیم تاج دندان و انجام عمل جویدن و دیگر اعمال دندانی به دندانپزشک خود مراجعه خواهید کرد و پس از ترمیم ، دندان شما مثل دیگر دندان های موجود در دهانتان عمل خواهد کرد.

آیا موقع درمان یا بعد از درمان درد خواهم داشت ؟
بسیاری از مراحل درمان ریشه برای رهایی از درد دندانی که مسبب آن التهاب و عفونت پالپ است انجام می شود. با انجام تکنیک های مدرن و داروهای بی حسی اکثر بیماران در طول مدت درمان اظهار راحتی می کنند. برای چند روز اول بعد از درمان دندان شما ممکن است نسبت به فشار و لمس حساس شود بخصوص اگر قبل از درمان ریشه درد و عفونت داشته باشید، که با مصرف مسکن ها و بکارگیری راهنمائی های توصیه شده تسکین می یابد.
معمولا در این موارد نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک نمی باشد، ممکن است احساس شما نسبت به این دندان در مقایسه با دیگر دندانها غیر عادی باشد. البته این احساس ناراحتی فقط چند روز پس از درمان ادامه می یابد ولی اگر احساس درد شدید در موقع فشار جویدن بیش از چند روز به طول انجامد، با دندانپزشک متخصص خود در این باره مشورت کنید.

روش انجام درمان ریشه
در اغلب موارد درمان ریشه در یک یا دو جلسه انجام می شود و شامل مراحل زیر است :
1- متخصص درمان ریشه بیمار را معاینه می کند و یک رادیوگرافی از دندانی که باید درمان ریشه شود میگیرد. بعد از تشخیص دندان مبتلا جهت درمان ریشه وقت تعیین می شود. متخصص جهت درمان ریشه، دندان و نواحی اطراف آن را بی حس می کند تا ضمن کار دردی احساس نشود. سپس یک ورقه لاستیکی روی دندان و نواحی اطراف آن قرار می دهد تا مانع ورود بزاق و دیگر آلودگی های احتمالی به داخل دندان گردد.

2- متخصص درمان ریشه با وسایل مخصوص و بسیار ظریف تاج دندان را باز کرده و اقدام به تمیز کردن و شکل دادن کانالهای ریشه می نماید.

3- بعد از اینکه فضاهای نامبرده تمیز شدند و شکل خاصی را پیدا نمودند کانال های ریشه را با مواد مناسب پر و کاملا مسدود می کند. حفره تهیه شده روی تاج دندان پانسمان می گردد. این ترمیم موقت حداکثر تا یک ماه بعد باید توسط دندانپزشک بوسیله ترمیم دائم جایگزین گردد.

4- بعد از معاینه نهایی توسط متخصص ، بایستی به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا تاج دندان ترمیم و اگر نیاز بود روکش گردد. اگر ساختمان باقی مانده دندان خیلی ضعیف شده که مناسب ترمیم نیست دندانپزشک شما یک پین یا POSTفلزی داخل دندان قرار می دهد. شما می توانید از دندانپزشک خود درباره جزئیات بیشتر طرح های مخصوص برای ترمیم دندان خود سوال کنید.

مخارج درمان ریشه چقدر خواهد بود ؟
هزینه درمان ریشه برای دندانهای مختلف فرق میکند و بستگی به مشکلات درمان، نوع و تعداد ریشه و کانال های دندان مورد درمان دارد. معمولا درمان دندان های آسیای بزرگ مشکل تر و طولانی تر می باشد و هزینه بیشتری دارد.
البته هزینه حفظ دندان طبیعی با درمان ریشه و ترمیم تاج به مراتب کمتر از درآوردن و جایگزینی آن با دندان مصنوعی است.