راهنمای درمان ریشه قسمت اول

درمان ریشه : (Root canaltherapy)
احتمالا شما این مطلب را مطالعه می کنید، زیرا دندانپزشک شما و یا متخصص درمان ریشه به شما گفته است که به درمان ریشه نیاز دارید، اگر چنین است شما تنها نیستید، زیرا سالیانه بیش از 14 میلیون دندان، درمان ریشه می شوند.

با انتخاب این شیوه درمانی در واقع شما دندان خودتان را جهت جویدن برای سالهای زیادی به جای دندان مصنوعی انتخاب کرده اید.

اگر تا بحال برایتان درمان ریشه انجام نشده است یا سالهای زیادی از آخرین درمان ریشه شما می گذرد ممکن است برایتان سوالاتی پیش بیاید. این یادداشتها جواب سوالات شما را خواهد داد و به شما توضیح می دهد که چگونه درمان ریشه دندان شما را از خطر کشیدن نجات می دهد و اگر شما تمایل به داشتن اطلاعات بیشتری داریدحتما با متخصص درمان ریشه خود در این باره مشوت کنید.

چه کسی درمان ریشه را انجام می دهد ؟
کلیه دندانپزشکان عمومی حتی دندانپزشکی که شما به او مراجعه می کنید آموزش درمان ریشه را در دانشگاه دیده اند و همانند کارهای دیگر دندانپزشکی قادرند یک درمان ریشه ساده را انجام دهند، اما اکثرا ترجیح می دهند که بیمار خود را برای درمان ریشه به متخصصین معرفی نمایند.

متخصصین معالجه ریشه (اندودنتیستها) دندانپزشکانی هستند که علاوه بر دوره دکترای دندانپزشکی، حداقل 3 سال نیز به صورت تخصصی آموزش پیشرفته درمان ریشه را در دانشگاه دیده اند. انها قادر هستند ضمن تشخیص دردهای دندانی و فکی پیچیده ترین درمان های ریشه و حتی جراحی های لازم را انجام دهند.

درمان ریشه (اندودنتیکس) چیست ؟

ساختار ریشه دندان

اندو یک کلمه یونانی به معنای داخل است و Odont(ادنت) یک واژه یونانی به معنای دندان می باشدو درمان اندودنتیکس به معنای درمان داخل دندان می باشد. برای روشن شدناین شیوه درمان بهتر است دندان را بطور مختصر تشریح کنیم.

در داخل دندان زیر مینا (مینا جزء خارجی سفید رنگ دندان و آن چیزی است که شما می بینید) یک لایه سخت به نام عاج وجود دارد. در وسط عاج یک بافت نرم به نام مغز دندان مانند دیگر اعضاء بدن حاوی مویرگ های خونی، عصب و بافت همبندی نرم و سلول ها می باشد که انساج سخت دندانی را میسازد و تمام لایه های ذکر شده که شامل مینا و عاج می باشد دور تا دور آنرا احاطه کرده است، پالپ از تاج دندان تا انتهای ریشه امتداد یافته است از آنجا به بافتهایی که دور تا دور ریشه را احاطه کرده اند مرتبط می گردد.
وجود پالپ زمانیکه دندان در داخل فک در حال رشد و نمو می باشدخیلی مهم است، اما وقتی دندان تکامل یافت و رشد آن به اتمام رسید می تواند بدون پالپ هم در دهان باقی بماند، زیرا دندان می تواند از بافت های اطراف خودش تغذیه کند.

چرا دندان من به درمان ریشه نیاز دارد ؟

پالپ دندان

زمانیکه پالپ دندان شما ملتهب یا عفونی شود، نیاز به درمان ریشه دارد . التهاب و عفونت پالپ ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که شامل :

• پوسیدگی عمیق دندان
  • تکرار اعمال دندانپزشکی بر روی دندان
  • تغییر رنگ، شکستگی، ترک و پریدگی رنگ دندان می باشند.

علاوه بر موارد فوق یک ضربه شدید به دندان ممکن است باعث صدمه پالپ شود، حتی اگر درز و یا ترک در قسمتی از دندان مشاهده نشود. اگر این التهاب و عفونت درمان نشده باقی بماند می تواند منجر به درد و آبسه و عفونت داخل استخوان فک شود. علائم صدمه پالپ عبارتند از درد، حساسیت های طولانی مدت نسبت به سرما یا گرما، تغییر رنگ دندان، تورم و دردناک بودن لثه مجاور در موقع لمس. البته در بعضی موارد ممکن است هیچکدام از علائم بالا دیده نشود.