آیا عصب کشی و پرکردن دندان همزمان انجام می شود؟

درمان عصب کشی دندان یا همان درمان ریشه دندان بهترین راه حل برای از بین بردن پوسیدگی دندان است. در این روش درمانی متخصص درمان ریشه، بعد از خارج نمودن پوسیدگی و قسمت های آسیب دیده دندان، به خارج کردن پالپ (شامل رگ های عصبی و عروق خونی) عفونی دندان و سپس به درمان کانال های ریشه دندان می‌ پردازد. در این مرحله متخصص عصب کشی از انتقال عفونت به لثه، دندان‌های دیگر و همچنین به استخوان فک جلوگیری می‌کند.

هنگام انجام درمان عصب کشی دندان پوسیده، متخصص عصب کشی درون دندان حفره ای ایجاد می‌کند تا به کانال ریشه‌های دندان دسترسی پیدا کند. بعد از آن محفظه کانال دندان خالی می‌شود. سپس کانال های خالی شده را با مواد مخصوص پر می‌ کند. پرکردن دندان مانع نفوذ باکتری ها به دندان شده و از ایجاد عفونت مجدد در دندان جلوگیری می‌ کند.

در برخی شرایط ممکن است سطح پوسیدگی دندان وسیع باشد و متخصص عصب کشی قسمت های بیشتری از سطح آلوده دندان را بردارد. بنابراین دندان ضعیف شده و پر نکردن آن باعث از دست رفتن دندان می‌شود. اما در این میان سوالی که ممکن است برای اکثر افراد پیش بیاید این است که عصب کشی و پر کردن دندان را میتوان همزمان انجام داد؟

عصب کشی و پرکردن همزمان دندان بستگی به مقدار آسیب دندان و شرایط بیمار دارد. در برخی شرایط درمان عصب کشی و پر کردن دندان بصورت همزمان مشکلی ایجاد نمی‌کند. این در حالی است مقدار آسیب دندان کم باشد و عفونت به لایه های زیرین دندان و کانال های ریشه دندان راه نیافته باشد. تا هر دو درمان در یک جلسه انجام شود.

اما در شرایطی ممکن است عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان مشکل ساز شود و دچار عوارض عصب کشی دندان شوید. زیرا مقدار آسیب دیدگی دندان زیاد است و کانال های ریشه دندان باید به دقت درمان شوند. به علت عفونت شدید دندان ممکن است درمان عصب کشی به تنهایی نیاز به چند جلسه داشته باشد.

متخصص عصب کشی باید مطمئن شود که تمامی قسمت های عفونی دندان خارج شده است. در این موارد متخصص عصب کشی از مواد پر کننده‌های موقت دندان استفاده می‌کند تا التهاب به وجود آمده از بین برود تا بعد از آن پر کردن دندان انجام شود.